La proposta de treball pedagògic consta de 8 sessions curtes molt ben pautades. Està dirigida als infants de P3, P4 o P5. Cada sessió té una durada d’entre 20 i 30 minuts. Aquí s’expliquen els passos a seguir per dur a terme l’activitat.
Material necessari
El material necessari per fer l’activitat és el següent:
- els 8 contes necessaris per a les 8 sessions amb les seves instruccions
- ordinador o portàtil
- projector
- pantalla
- altaveus
En cada sessió els infants tots junts miren el conte projectat a la pantalla i després passen a la fase central de la sessió que és activitat de reflexionar sobre les emocions.
Guia de l’activitat
En cada sessió es treballa un conte diferent sobre el Dofí Jack i el tauró Theo. Després d’escoltar un conte sobre les seves aventures, els infants participa en jocs de llenguatge on es parla de les emocions dels personatges en situacions específiques de la història i empren gestos i expressions facials relacionades amb les emocions.
Aquí deixem uns consells generals per dur a terme l’activitat.
– L’activitat s’ha de plantejar com un joc. El joc ha de motivar l’interès, fer pensar i divertir.
– S’ha de procurar que hi participin tots els infants i animar-los a contestar.
– S’ha de motivar als infants a seguir l’activitat i escoltar les respostes dels altres.
Cada conte conté 2 termes principals: emocions o estats cognitius, com ara pensar, dubtar, recordar, etc. Per a treballar aquests 2 termes en cada conte, hi ha un guió amb preguntes concretes, exemples a fer servir, reaccions i contestacions a les respostes dels nens. Aquesta informació està detallada a la secció Materials. L’esquema general de cada sessió és la següent:
- Recordar un fragment del conte i introduir el terme central de la història. Pot ser una emoció o un estat cognitiu.
Recordeu que al principi del conte en Jack va trobar-se una cova fosca… I què li passava? Estava molt espantat en aquest moment i avui jugarem amb la paraula “espantar-se“. Recordeu perquè en Jack estava espantat a la cova?
- Reflexionar sobre una situació específica del conte i relacionar el terme amb la situació.
Podeu ensenyar-me què feia en Jack quan estava espantat? I mentrestant què deia?
- Reflexionar sobre l’estat emocional a través de les experiències dels infants.
Què us espanta a vosaltres?
- Reflexionar sobre l’estat emocional a través de les experiències dels altres.
Què els espanta als vostres amics?
- Pensar en l’estat emocional posant un exemple.
Què dirien els vostres pares si veiessin un tigre corrent cap a ells? I què farien en aquesta situació? Podeu ensenyar-m’ho?
- Solidificar el terme.
Bé, nens, ho heu fet molt bé. Hem jugat amb la paraula..?